dijous, 20 de juliol de 2017

Per què es va produir la rierada de Rubí?


Com quasi tots sabeu, la nit del dia 25 de setembre de 1962, una gran tromba d'aigua arrassà en pocs segons el barri de l'Escardívol i diverses indústries de la zona i provocà una gran catàstrofe.

Font: cartotecadigital.icc.cat

Com es va produir aquest fet? Sembla ser que les altes temperatures combinades amb les baixes pressions van afavorir una gran evaporació de l'aigua del mar. El vapor d'aquesta aigua es va acumular a la part baixa de l'atmosfera i una arribada d'aire fresc en alçada va fer que es formés una zona de baixa pressió entre Catalunya i les Balears, amb la conseqüent inestabilitat (Pérez de Pedro, 2013). Es va constituir, doncs, una gran borrasca que va penetrar a les nostres terres pel sud-est i que va provocar fortes pluges entre el 24 i el 25 de setembre de 1962. El 25 de setembre a les 20 h va començar a ploure amb més força i aquest fenomen assolí la seva màxima intensitat entre les 11 i les 12 de la nit, moment en què es produí la catàstrofe de l'Escardívol.

El barri de la Font de la Via, arrassat per la rierada. Foto TAF/ANC

El fet és que els rierols procedents de Sant Llorenç del Munt i l'Obach aportaren la gran quantitat d'aigua caiguda sobre aquest massís a la riera de les Arenes, que es va veure totalment desbordada. La tragèdia, doncs, començaria a la ciutat de Terrassa, on abans de la construcció del pont i el talús que sostenien la via del ferrocarril de la RENFE, l'aigua baixava lliurament. Segons ens explica Albert Roma (2013), el pont tenia tres ulls, però al llarg del temps les successives obres ferroviàries anaren causant el llençament de terres i l'obturació de dos dels tres ulls, cosa que va fer que es constituís una mena de presa. Així, es fa formar un gran embassament que va fer rebentar el pou i d'aquesta manera es va emportar aigües avall tots els habitatges construïts a la llera.


El pont dels ferrocarrils de la RENFE a Terrassa, després de la riuada. Font: http://antiquari.cat/

La riera de les Arenes, en travessar el terme de Rubí, és el mateix que la nostra riera, i la gran massa d'aigua que venia de Terrassa va provocar un fenomen molt semblant a l'anterior. Sempre s'havia pensar que va ser només el pont del carrer de Cadmo ("del Matadero") qui va provocar l'embassament de Rubí, però un recent estudi (de fa pocs anys) de l'enginyer Ignasi Mir ha mostrat que en realitat foren també les naus industrials de "la Pelleria" o fàbrica Arch (actual complex de l'Escardívol) qui actuaren de resclosa. Es va formar, doncs, una gran retenció d'aigua d'uns 100.000 m cúbics entre la fàbrica i el pont de carrer de Cadmo, fins que la força del líquid element va fer que l'embassament sortís de cop una vegada va cedir el pont i la Pelleria (que per cert, no va quedar arrassada aquella nit), amb una potència de 1.800 m cúbics per segon, i aixó va causar la destrucció del barri de l'Escardívol i diverses indústries establertes al lloc, amb un cost humà superior a 250 persones mortes.

Les naus de la Pelleria, al costat del punt per on entrà la tromba d'àigua. Font: cartoteca digital.icc.cat



1 comentari:

  1. Dies abans de la rierada vaig passar pel pont de l'escorxador i tenia un ull tapat i un altre mig tapat per runa i altres materials

    ResponElimina